Happy Birthday, Trabi!

Párthatározat döntött az Ostmodell sorsáról - Többségüket bezúzták

Népszabadság - Boros Jenő - 2007. november 7.

Megbecsülni is nehéz, hogy hány gyerek fogant Trabantban, de az biztos, hogy milliók utaztak benne. Meg vele éveken át.

Idézet egy 1975-ös prospektusból: Formai szépség biztonsággal és kényelemmel párosítva


Ötven éve született, sokáig meghatározó része volt az utcaképnek, már a keleti országokban. Több mint hárommillió példányban készült, ennek sokszorosa is elkelt volna, ám a szocialista járműiparnak és autópiacnak megvoltak a korlátjai, pedig a vevők és a tervezők is szebbről és többről álmodoztak. A kilencvenes évek gombamód szaporodó szakirodalma több megvalósulatlan álom-Trabantot is összegyűjtött. Az első Trabant születéséről és több utód elvetéséről nem a piac, hanem a párt határozott, pedig voltak bőven próbálkozások.

1961-ben egyetlen példányban készült a műanyag karoszszériás P100-as, melyet a Trabantnál nagyobb és kényelmesebb családi autónak szántak. Az 1966-os mini prototípust japános ruhába öltöztették, az 1981-es már új szerkezetet kapott, olaszos fazonja leginkább a Fiat 127-esre hasonlított. Volt olyan modell, például a P760-as prototípus, melyről személyesen Willi Stoph, a Német Szocialista Egységpárt pb-tagja, az NDK államtanácsának elnöke döntött 1973. március 29-én: az eredeti méretű modelleket megsemmisítették, csak néhány kisebb makett, fotó és tervrajz maradt meg.


Gólyafészek Berlin közelében
Kép: A szerző felvétele

Megjelenésekor egyáltalán nem számított korszerűtlennek a Trabant, mely versenyképes volt a háború utáni törpeautó- mezőnyben, hiszen többségüket verte árban, és a 415 literes csomagtér, kétütemű motorja egyszerűségével, nem rozsdásodó duroplast karosszériája pedig tartósságával hódított. A két német állam 1949-es megalakulása után mindkét oldalon felszökött a népautó-építési láz. Nyugaton a BMW 300-as, a Messerschmitt Kabinenroller, a Goggomobil Glas, az NSU Prinz és az idén éppen ötvenéves Zündapp Janus volt a sztár.

Keleten szűkösebb volt a kínálat, az egyetlen népautó bázisa az egykori Audi-gyár lett, a helyszín Zwickau, ahol a csúcsidőben 12 ezren dolgoztak, ám oda sem jutott elég acél, ezért ki kellett találni valamit. Wolfgang Barthel mérnök keverte ki a hőre keményedő műanyag, vagyis a duroplast koktélját. Az ötlet persze nem volt új, hiszen az Auto Unionnál a háború előtti időkben már hasonló műanyagból készült a DKW Meisterklasse és az IFA F8-as karosszériája. A Trabant öltözéke a textilipart idézte: a Szovjetunióból importált pamuthulladékot fenolgyantával keverték, majd magas hőmérsékleten, célgépeken préselték megfelelő formájúra a karoszszériaelemeket.

A Trabant elődjének számító P70-esből négyszázat adtak el Magyarországon, az elsőket 37 ezer forintért árulták, nagyjából ennyibe került a Plastik modell utódja, mely már kevésbé volt bumfordi, és a Kísérő, Útitárs nevet kapta. Az 1957. november 7-én bemutatott Trabant 500-ast 18 lóerős teljesítményű, kétütemű motor hajtotta, akár kilencvenes tempóban. Ekkora autóval persze nem lehetett pártfőnököket utaztatni, ezért Zwickauban melléktevékenységként hathengeres Sachsenring 240-eseket is gyártottak, a háború előtti Horchok eleganciáját és méretét idéző modellekből három év alatt 1382 darab készült protokollcélokra, néhány kombit az NDK televíziója használt, hogy ne lógjon ki a delegációs konvojból.

Az 1962-ben bemutatott 600-as modell kétszínű fényezést és díszléceket kapott. Két évvel később mutatták be a fecskefarkú és immár 23 lóerős 601-es típust. A tágasabb modellből három évtizeden át 2,858 millió készült Limousine, Universal, vagyis kombi, Tramp terepjáró és pick-up karosszériával, 1989-től pedig már négyütemű Volkswagen Polo motorral. Az 500-as, 600-as és 601-es típusokból összesen 3 millió 96 ezer készült. Többségük bontóban végezte, jó néhány még tartja magát, de ki tudja meddig: a németeknél egy év alatt tízezerrel fogyott a márka tábora, a nyilvántartásban szereplő 52,4 ezer Trabant leginkább berlini rendszámú.

A keletnémet autóból öszszesen hatszázezret importált a Merkur, és bár tavaly óta hétezerrel csökkent a Trabant-állomány még mindig verjük a németeket, hiszen a KSH adatai szerint 2007. július elsején 73 586 darab szerepelt a nyilvántartásban, mely szerint a márka itthoni átlagkora 20,8 év. A Berlin közelében gólyafészekként, itthon reklámhordozóként szolgáló Trabantra a budapesti használtautó-piacon lassan már csak talapzatra állított szobor emlékeztet...

Használati utasítás helyett magyar sztori

Évtizedekig csak a Merkur által kiadott és az új autókhoz csatolt használati utasítás képviselte a magyar nyelvű Trabant-szakirodalmat, aztán a kilencvenes években gombamód szaporodtak a kiadványok, melyek sokáig csak németül voltak elérhetők. A legendás autóról szóló - a Matthias Röcke által írt és a Maróti Könyvkereskedés által kiadott - Trabant Story most magyarul is kapható 4200 forintért. Az igényes kiállítású és gazdag képanyagú könyv bővebb az eredetinél, mert magyar szerzők írásaival is kiegészítették.

Naponta egyet lopnak

Egyre nehezebb működésben tartani: tíz évvel az utolsó Trabant után, 2001 júniusában a WSC Autoteile GmbH beszüntette az alkatrészek gyártását. A kopó elemek többsége ma is beszerezhető, mert a lengéscsillapítók Spanyolországban, a fékbetétek Nagy-Britanniában, a kormányszerkezetek Olaszországban készülnek. Karosszériaelemeket azonban már csak csere útján, vagy bontóban lehet szerezni, a szaporodó lopások is a szűkülő forrásokkal magyarázhatók, itthon gyakorlatilag naponta lopnak egy Trabantot.

Zwickaui krónika

1904: August Horch autóépítő cége Kölnből Zwickauba költözik.

1909: Az alapító és a cégvezetés közötti vita miatt Horch kilép, megalapítja az Audit, melynek neve latin megfelelője a német horch - hallgass - szónak.

1928: A DKW-tervező, dán Jörgen Rasmussen átveszi az Audit.

1932: Az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer egyesülésével létrejön az Auto Union.

1945: Államosítás és újjáépítés után megalakul a VEB Sachsenringen Horch és a VEB Automobil Zwickau.

1949: IFA F8-as jelzéssel az 1939-es DKW mintájára megindul a kétütemű, kéthengeres, 690 köbcentiméteres modell gyártása.

1950: Megjelenik a háromhengeres, folyadékhűtéses IFA F9-es.

1955: Bemutatkozik a műanyag karosszériás P70-es.

1956: Elkészül az egykori Horchok eleganciáját és méretét idéző hathengeres Sachsenring 240-es, melyből három év alatt 1382 darabot gyártottak protokollcélokra, néhány kombit az NDK televíziója használt.

1957: Az első Trabant premierje november 7-én.

1958: Két cég egyesüléséből létrejön a VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau.

1961: Bemutatkozik a fecskefarkú, vagyis a 620 kilós, 6,2 literes fogyasztású 601-es.

1962: Az 595 köbcentis motor teljesítménye 18 lóerőről 23-ra nő.

1969: A kéthengeres, kétütemű már 26 lóerőt ad le.


1973: A milliomodik autót ünneplik november 22-én.

1982: Október 1-jén túl a kétmilliomodikon.

1986: Megindul a négyütemű motorok gyártása a Barkas műveknél.

1988: Polo-motoros Trabant-premier.

1990: Az új tulajdonos, a Volkswagen kft.-vé alakítja a Trabantot.

1991: Április 30-án leáll a zwickaui szalag.

1995: Egy törökországi kikötőben több éve bebocsátásra váró 444 Trabantot "hazatoloncolnak".

1997: Bemutatják a Volkswagen-fejlesztésű, Sachsenring-jelvényes UNI 1-es hibridet.


http://nol.hu/cikk/470467/